Udvidet Producentansvar for emballage
Udvidet Producentansvar for emballage er en udvidelse til Microsoft Business Central (Tidligere kendt som Navision), der effektiviserer registreringen af emballage til varer i dit lagerstyringssystem. Med dens brugervenlige grænseflade og kraftfulde funktioner kan virksomheder nemt administrere deres emballageinformationer.
Prøv den i dag og oplev forskellen! Optimer håndteringen af dine emballagedata, forbedr effektiviteten og opnå fuld kontrol over din emballagehåndtering. Kontakt os i dag for en 30-dages gratis prøveperiode og lad os sammen gøre klar til din virksomheds producentansvar!
2018 besluttede EU at pålægge virksomheder producentansvar for den emballage, de sender ud på markedet. Som følge heraf vedtog Folketinget den 30. august 2022, at Danmark også skulle indføre et producentansvar for emballage og engangsplastprodukter.
Grundet dette, skal virksomheder der allerede er underlagt producentansvaret, registrere sig i det danske producentansvarsregister senest den 31. august 2024. Nye virksomheder, der begynder at markedsføre produkter omfattet af producentansvaret efter denne dato, skal registrere sig senest 14 dage før markedsføringen påbegyndes.
Herefter skal hver virksomhed rapportere den årlige mængde emballage (i kg), de stiller til rådighed/bringer i omsætning på det danske marked. Dette kan enten ske direkte til Dansk Producentansvarsregister (DPA) eller via en af de kollektive ordninger, som derefter overfører dataene til DPA.
Du kan læse mere om reglerne her:
• Dansk Producent Ansvar
• Bekendtgørelsen om visse krav til emballager
• Bekendtgørelsen om registrering og indberetning af emballage

Kom godt fra start
Med Navtilus Udvidet Producentansvar får du en enkel plug-and-play-løsning, der gør det hurtigt og nemt at komme i gang. Denne udvidelse til Business Central leveres med en række standardindstillinger og værdier, der kan sætte dig i gang med det samme.
Hvis du har brug for en mere skræddersyet løsning, giver den også fuld fleksibilitet, så brugerne selv kan tilpasse værdier og indstillinger, så udvidelsen passer bedre til virksomhedens behov.
Basseret på dine eksisterende data
Vores løsning bygger videre på dine allerede eksisterende data, hvilket betyder, at du undgår at skulle bruge tid på at indtaste dem igen. Vores app integrerer direkte med dine kunde- og vareoplysninger.
• Varer: Udvidelsen henter automatisk dine vareoplysninger fra dit varekartotek i Business Central, hvilket giver dig mulighed for at tilføje emballageoplysninger til hver enkelt vare.
• Marked: Ved hjælp af de kundeoplysninger, du allerede har indtastet i Business Central, kan appen automatisk identificere, om salget er til private kunder eller andre virksomheder.


Træk data direkte ud fra Business Central
Når alle oplysninger om emballage er indtastet, kan udvidelsen generere en samlet liste over den samlede mængde emballage, I har sendt på markedet. Dette inkluderer både mængden, der er sendt til det private marked, og til andre virksomheder.
Eksporter den genererede liste direkte fra Business Central til et Excel-dokument, hvor en forudindstillet pivot-tabel giver et nemt og brugervenligt overblik over dataene. Dette gør det let at bearbejde dem videre, eller indberette den direkte til din kollektive ordning.
• Registering af emballage til varer: Nem registrering af emballagedetaljer for hver vare, herunder dimensioner, materiale og vægtkapacitet.
• Administration af emballagevarianter: Administrer flere emballagevarianter til samme vare med tilpasning af størrelse, vægt og materiale.
• Integration med Business Central: Udvidelsen bygger ovenpå din standard Business Central, så du ikke behøver at have andre systemer åbne mens du indtaster dine emballagedata.
• Stamdata: Benytter virksomhedens varekartotek direkte fra Business Central som stamdata, hvilket forenkler processen.
• Dataudtrækning: Hurtig og nem udtrækning af filtrede lister i Excel, hvilket muliggør videre databehandling i andre programmer som f.eks. Power BI
FAQ
Demonstration af udvidelsen
Er der en guide til hvordan bruger man udvidelsen?
Hvordan kan jeg få udvidelsen?
Udvidelsen er tilgængelig på AppSource, så virksomheder, der bruger Business Central i skyen, nemt og hurtigt kan downloade den og tage den i brug med det samme ved at klikke her.
Skulle din virksomhed i stedet bruge en On-prem løsning, er du mere end velkommen til at kontakte os, så vi kan hjælpe med installationen af udvidelsen på en anden måde.
Problemer med at købe, tildele licenser eller finde fakturaen?
Oplever du generelle udfordringer med købet gennem Microsoft AppSource, så har vi lavet en kort guide med tre Step-by-step guides (samt tre korte videoer). Der viser hvordan du kan købe appen og derefter tildele licenser til appen inde på Microsoft 365 Administration. Den sidste guide viser hvordan i kan finde og downloade jeres fakturaer som PDF indefra Microsoft 365 Administration.
Hvad består udvidelsen af?
Udvidelsen består grundlæggende af fire sider i Business Central, der hjælper jer med registrering og skaber et overblik over de mængder af emballage, I bruger i jeres virksomhed.
- EPR Konfiguration: Her kan I definere jeres standardoplysninger vedrørende måleenheder, landekoder og budgetter.
- Emballagematerialer: Denne side indeholder en redigerbar liste, hvor I kan definere de forskellige typer emballagematerialer, I anvender.
- Vare-/Emballagekladde: Brug denne side til at registrere de forskellige typer emballage for hver enkelt vare i jeres varekatalog.
- Emballage-/Materialeberegning: På denne side kan I finde jeres budgettal samt aktuelle eller simulerede emballagemængder og generere lister, der kan eksporteres til Excel for bedre overblik.
Integrationer til de kollektive ordninger?
På nuværende tidspunkt tilbyder udvidelsen ikke direkte integration med nogen kollektive ordninger. Dog kan du nemt eksportere dine emballagedata til et overskueligt Excel-format, hvilket gør det enkelt at indberette dine data til det relevante indberetningssted.
Mangler og spørgsmål til udvidelsen
Hvis du mener, at udvidelsen mangler funktioner, der kunne være relevante for din virksomhed, eller hvis du oplever udfordringer, er du velkommen til at kontakte os på Support@navtilus.dk. Vi vil gøre vores bedste for at svare hurtigt og assistere dig.
For partnere
Er du en partner der gerne vil fremvise udvidelen er der her nogle dokumenter der kan hjælpe: