Hama

Vi stikker børnene en plade

Hamaperlen er elsket over hele kloden. Det er så simpelt, at det er genialt.
Børn fremstiller gaver og pynt i timevis, og samtidig trænes finmotorikken.
De voksne forsøger ubehjælpeligt med tykke fingre at få stablet de små perler op på pladerne.
Når man knapt kan styre en enkelt perle, kan man jo prøve at forestille sig arbejdet i distributionen af millioner af perler i 57 forskellige farver – til mere end 50 lande!
Der skal overholdes regler for dokumentation af processen fra granulat til færdigpakket legetøj. Ikke noget for børn.
Heldigvis klarer effektive IT-værktøjer udviklet i samarbejde med Navtilus opgaven, så perlerne kommer ud til børn og voksne.
Gennem legen får de livskvalitet… og så er det faktisk ok at stikke børnene en plade en gang imellem. Bare der er perler med fra Hama.

Hamas udfordringer Siden introduktionen af de populære Hama perler i 1971 har Malte Haaning Plastic A/S opnået en unik markedsposition. Den kreative leg og de uudtømmelige muligheder har gjort de danske perler elsket af børn over hele kloden. Virksomhedens hovedsæde er beliggende i Nykøbing Mors og både administration, produktion og lager er placeret på samme adresse. Herfra styres alle funktioner i virksomheden med IT som en aktiv medspiller. En bevidst strategi der er forstærket i takt med den generelle udvikling, øget vækst og nye krav, fortæller administrerende direktør Lene Haaning. “Vi investerer i IT på lige fod med investeringer i maskinparken. Vi er dybt afhængige af begge dele for at levere et attraktivt produkt. Da vi skulle implementere et nyt økonomisystem i 2001 var flere aktører inde i billedet. Navtilus skilte sig ud, da de faktisk kendte forskel på debet og kredit”, siger direktøren med et smil og tilføjer, at andre udbydere også foreslog en løsning i Microsoft Dynamics NAV, men forståelsen af det egentlige behov haltede.

Læs hele artiklen her