AVIATEC

KUNDECASE

Virksomheden Aviatec blev etableret i 1965, og har siden vokset med succes. De startede som en luftfarsteknisk servicevirksomhed, også kaldet Aviation Technical service – deraf navnet Aviatec. I 1975 blev friktionssvejsning implementeret hos virksomheden, da denne proces var ukendt i Danmark det pågældende tidspunkt. Senere i 1996 valgte Aviatec udelukkende at fokusere på friktionssvejsning, og lufthavnsaktiviteterne blev solgt.

På nuværende tidspunkt er Aviatec nogle af de mest erfarne og innovative indenfor friktionssvejsning i DK. De udfører nicheopgaver inden for friktionssvejsning for kunder i hele Europa.

“Kun fantasien sætter grænser for hvilke muligheder der er for Aviatec’s fremtid”

Det indledende samarbejde mellem Aviatec og Navtilus

Aviatec har deres primære kundegruppe indenfor fødevareindustrien, hvor der er strenge krav til dokumentation, og sporbarhed med LOT numre m.m., der bl.a.  gør det muligt hurtigt at trække færdigvarer hjem igen.

Ønsket hos Aviatec var ligeledes at opnå en mere smidig styring af produktionen, lager og indkøb med en samarbejdspartner, som var lydhør overfor lige netop deres behov. Derudover var det altafgørende for dem, at medarbejdernes arbejdsprocesser skulle optimeres, og dermed bevæge sig væk fra manuelle indtastninger. IT-systemet skulle sikre bedre overblik og mindre manuelle processer, så mindskes fejl medarbejdere imellem. Målet har været at skabe et bedre overblik over ordre, ressourcer, varer og produktioner samt en bedre beregning af kostpriser på producerede varer.

 

Indkøringen af selve løsningen og den samlede værdi

Da IT-løsningen skulle implementeres hos Aviatec, var det ikke bare noget der skete over en enkelt nat. Det krævede tålmodighed og udførlige forklaringer af brugen af både NAV og NAVEKSA ShopFloor.

Disse løsninger har skabt en del værdi for Aviatec og deres medarbejdere, da alle processer er blevet optimeret, og der er kommet et bedre flow i produktionen. Derudover kan lagret opgøres på blot en arbejdsdag, og dokumentation af produkterne følger automatisk. Samtidig er virksomheden bedre klædt på til at løse fremtidige krav, som konstant bliver skærpet indenfor netop deres felt.

FAKTA

Hvad gik løsningen ud på?

En NAV løsning er ikke tilstrækkelig for Aviatec, og derfor anbefalede Navtilus en tillægsløsning: NAVEKSA ShopFloor samt visuelt Gantt oversigt fra Netronic. Opsætningen er skræddersyet til Aviatec, og giver en detaljeret status på aktuelle ordre, som alle medarbejdere i virksomheden kan have mulighed for at følge med i, hvor mange råvarer der er brugt, og hvor meget de har fået produceret.

Medarbejderne kan nemt indberette hvor meget materiale de har brugt, og hvor meget de får ud af materialerne og NAV hjælper med at beregne spildmateriale.