Navtilus Udvidet Producentansvar

Navtilus Udvidet Producentansvar Logo

Benytter du dig af Business Central og har du tabt overblikket over jeres emballageforbrug? Så kan vi hjælpe!

Udvidet Producentansvar er en app integreret med Microsoft Business Central, der effektiviserer registreringen af emballage til varer i dit lagerstyringssystem. Med dens brugervenlige grænseflade og kraftfulde funktioner kan virksomheder nemt administrere deres emballageinformationer.

Prøv den i dag og oplev forskellen! Optimer håndteringen af dine emballagedata, forbedr effektiviteten og opnå fuld kontrol over din emballagehåndtering. Kontakt os i dag for en 30-dages gratis prøveperiode og lad os sammen gøre klar til din virksomheds producentansvar!

Lovgivning

2018 besluttede EU at pålægge virksomheder producentansvar for den emballage, de sender ud på markedet. Som følge heraf vedtog Folketinget den 30. august 2022, at Danmark også skulle indføre et producentansvar for emballage og engangsplastprodukter.

Grundet dette, skal virksomheder der allerede er underlagt producentansvaret, registrere sig i det danske producentansvarsregister senest den 31. august 2024. Nye virksomheder, der begynder at markedsføre produkter omfattet af producentansvaret efter denne dato, skal registrere sig senest 14 dage før markedsføringen påbegyndes.

Herefter skal hver virksomhed rapportere den årlige mængde emballage (i kg), de stiller til rådighed/bringer i omsætning på det danske marked. Dette kan enten ske direkte til Dansk Producentansvarsregister (DPA) eller via en af de kollektive ordninger, som derefter overfører dataene til DPA.

Du kan læse mere om reglerne her:
Dansk Producent Ansvar
Bekendtgørelsen om visse krav til emballager
Bekendtgørelsen om registrering og indberetning af emballage

DPA logo
Udvidet ProducentAnsvar skærmbillede

Værdier og instillinger

Kom godt fra start

Med Navtilus Udvidet Producentansvar får du en enkel plug-and-play-løsning, der gør det hurtigt og nemt at komme i gang. Denne udvidelse til Business Central leveres med en række standardindstillinger og værdier, der kan sætte dig i gang med det samme.

Hvis du har brug for en mere skræddersyet løsning, giver den også fuld fleksibilitet, så brugerne selv kan tilpasse værdier og indstillinger, så appen passer bedre til virksomhedens behov.

Registrering af emballagedata

Basseret på dine eksisterende data

Vores løsning bygger videre på dine allerede eksisterende data, hvilket betyder, at du undgår at skulle bruge tid på at indtaste dem igen. Vores app integrerer direkte med dine kunde- og vareoplysninger.

• Varer: Appen henter automatisk dine vareoplysninger fra dit varekartotek i Business Central, hvilket giver dig mulighed for at tilføje emballageoplysninger til hver enkelt vare.

• Marked: Ved hjælp af de kundeoplysninger, du allerede har indtastet i Business Central, kan appen automatisk identificere, om salget er til private kunder eller andre virksomheder.

Udvidet ProducentAnsvar skærmbillede 2
Udvidet ProducentAnsvar skærmbillede 3

Lister og Indberetning

Træk data direkte ud fra Business Central

Når alle oplysninger om emballage er indtastet, kan appen generere en samlet liste over den samlede mængde emballage, I har sendt på markedet. Dette inkluderer både mængden, der er sendt til det private marked, og til andre virksomheder.

Eksporter den genererede liste direkte fra Business Central til et Excel-dokument, hvor en forudindstillet pivot-tabel giver et nemt og brugervenligt overblik over dataene. Dette gør det let at bearbejde dem videre, eller indberette den direkte til din kollektive ordning.

Nøglefunktioner:

 

• Registering af emballage til varer: Nem registrering af emballagedetaljer for hver vare, herunder dimensioner, materiale og vægtkapacitet.

• Administration af emballagevarianter: Administrer flere emballagevarianter til samme vare med tilpasning af størrelse, vægt og materiale.

• Integration med Business Central: Appen bygger ovenpå din standard Business Central, så du ikke behøver at have andre systemer åbne mens du indtaster dine emballagedata. 

• Stamdata: Benytter virksomhedens varekartotek direkte fra Business Central som stamdata, hvilket forenkler processen.
Dataudtrækning: Hurtig og nem udtrækning af filtrede lister i Excel, hvilket muliggør videre databehandling i andre programmer som f.eks. Power BI






Kontakt os for at høre mere

Intresseret i at vide mere?
Du er velkommen til at kontakte os for en uforpligtende samtale med en af vores erfarne konsulenter, som står klar til at besvare alle dine spørgsmål.

Konsulent